Stiri Zilnice
EXCLUSIV În asigurări se fură enorm. Cât plătește fiecare șofer român pentru fraude făcute de alții și ce spun firmele de asigurare și oamenii din service
Data: 13-03-2018
Nivelul fraudei în domeniul RCA atinge aproximativ 20% din totalul despăgubirilor plătite de firmele de asigurare, arată estimări oficiale consultate de Capital. Acest nivel riscă să crească în următoarea perioadă, având în vedere libertățile pe care unitățile service le-au dobândit prin lege, cred firmele de asigurare. De partea cealaltă, service-urile apreciază că frauda o fac companiile de asigurări care încearcă să acopere acest fenomen dând vina pe altcineva.

Fiecare şofer român care încheie o poliţă RCA plăteşte în plus 25 de euro din cauza furtului din domeniul asigurărilor.

Estimarea aparţine unor specialişti din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară(ASF) şi este folosită ca ipoteză de lucru pentru diverse studii.

De unde vine această sumă? Doi din zece lei plătiţi de firmele de asigurare sub titlul de daune în baza asigurării RCA sunt rezultatul unor fraude, mai arată datele consultate de Capital. În termeni absoluţi, aceasta ar însemna că asigurătorii plătesc într-un singur an în jur de 150 de milione de euro din cauza furtului. Canalele prin care frauda se propagă în asigurări sunt numeroase şi pleacă de la modul în care firmele sunt organizate până la unele modificări legislative cu impact.

Călin Rangu, directorul Direcţiei de Supraveghere a Intermediarilor şi Reguli de Conduită din cadrul ASF enumeră câteva cauze principale. El face referire la posibile înţelegeri dintre păgubit şi anumite service-uri, la posibile fraude comise de angajaţi ai asigurătorilor pentru a supraevalua daunele, la erorile de management şi la fraudele cu vehicule second hand lovite intenţionat pentru a încasa asigurarea.

Asigurătorii şi service-urile dau vina unii pe alţii pentru frauda din asigurări, în timp ce ASF vorbeşte despre conduită

Pe de altă parte, Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) şi un vechi specialist în domeniul daunelor din asigurări spune că riscul cel mai mare vine din zona unităţilor service care, prin ultimele regelemntări ale ASF au primit mai multe beneficii.

" Noi nu deţinem astfel de date, dar procentul de 20% pentru fraudele în asigurări, dacă aşa a fost menţionat de ASF este unul mai mult decât îngrijorător. Acesta poate indica printre altele că, deşi piaţa RCA a trecut printr-un proces de reglementare de lungă durată, poate că în timpul acestuia s-au strecurat o serie de prevederi în Lege şi norme care au condus la folosirea lor în alte scopuri decât pentru interesul terţului păgubit. Frauda aşa cum este definită în literatura de specialitate poate fi inclusiv exagerarea întinderii unei daune sau a costurilor ce o compun. În prezent, în cazuri izolate, în piaţa de asigurări s-au primit devize de reparaţii şi de 800 lei ora de manoperă, ori astfel de costuri sunt nu exagerate ci de-a dreptul năucitoare. ", a declarat Roşu, pentru Capital.

De partea cealaltă, reprezentanţii service-urilor spun că tarifarea la un anumit nivel al orei de manoperă nu poate fi considerată fraudă, deoarece este dreptul fiecărei societăţi comerciale să îşi fixeze costurile.

" Cum să fie fraudă dacă un service taxează cu 800-900 sau 1.200 de lei ora de manoperă? Unde este furtul? Fraudă este ce fac asigurătorii, ce au făcut 25 de ani. Acum nu le vine să creadă căp au pierdut controlul şi dau vina pe noi. Noi nu facem decât să aliniem tarifele la nivelul costurilor pe care le avem, iar aceste costuri sunt similare cu cele din vestul Europei. Doar forţa de muncă este mai ieftină, dar tocmai aici va trebui să creştem cheltuielile, pentru că ne pleacă toţi oamenii. Poate 800 de lei pe ora de manoperă este exagerat, însă sunt cazuri aqbsolut izolate, însă 200-300 de lei pe oră nu e deloc mult şi este normal ca tarifele să crească în următoarea perioadă", comentează Dan Barbu, preşedintele ASSAI, organizaţia service-urilor independente.

Din perspectiva lui Călin Rangu problema majoră ţine nu de relaţiile comerciale ci mai degrabă de conduită.

" Asigurătorii trebuie să se organizeze mai bine, să dea atenţia necesară gestiunii riscurilor operaţionale, în cadrul general al regulilor de conduită interne şi externe. Nu ajunge să urmăreşti riscurile financiare, care sunt foarte importante, şi să tratezi minimalist riscurile operaţionale care afectează direct consumatorii. Fraudele sunt stimulate de o cultură organizaţională necorespunzătoare, de lipsa abordării etice sistematice la toate nivelurile, oameni demotivati, procese absente sau formale, sisteme necorespunzătoare, un mediu extern favorabil şi nemonitorizat corespunzător. Fraudele nu sunt generate doar extern , dacă nu sunt şi vulnerabilităţi interne. Noile cerinţe legale care impun supravegherea bazată pe riscuri vor determina o abordare mult mai profesionistă la nivelul pieţei, dezvoltarea prevenţiei, detecţiei şi investigaţiei.", a spus Rangu, pentru Capital.

Firmele de asigurare, dezavantajate clar de noile reguli, cer o reevaluare a legilor : aceste costuri se vor resfrâmge în buzunarul nostru, al tuturor

Pe de altă parte, făcând referire atât la drepturile câştigate de unităţile service prin noua lege RCA şi normele aferente cât şi la înfiinţarea unui corp al constatatorilor de daună independenţi, Mădălin Roşu, directorul BAAR, cere o reevaluare a legislaţiei.
© 2018 LicitatiaPublica.ro