Stiri Zilnice
HARTĂ Dezavantajele majore ale oraşele româneşti neconectate la autostrăzi
Data: 08-11-2018
Piața spațiilor industriale și logistice din România traversează cea mai bună perioadă din istorie, atât din prisma cererii, cât și a ofertei, dezvoltarea fiind concentrată într-o serie de orașe mari cu acces la cel puțin o autostradă care facilitează transportul și distribuția mărfurilor într-un timp mai scurt și cu costuri mai reduse către un număr mai mare de clienți.

Stocul spaţiilor industriale şi logistice din România a ajuns la finalul celui de-al treilea trimestru al acestui an la 3,42 mil. mp, aproape 90% dintre aceste spaţii fiind situate în Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Piteşti, Ploieşti, Sibiu, Arad, oraşe care au conexiuni cu reţeaua locală de autostrăzi.

Alte oraşe în care au fost dezvoltate parcuri logistice moderne, dar care nu beneficiază de acces direct la artere rutiere de mare viteză, sunt Iaşi, Râmnicu Vâlcea, Brăila sau Roman, localităţi în care proiectele sunt de cele mai multe ori punctuale, fiind realizate la cererea expresă a unui ocupant.

Bucureştiul are în prezent un stoc de peste 1,6 milioane de metri pătraţi spaţii depozitare, având o pondere de 48% în stocul total, capitala fiind urmată de Timişoara (440.000 mp), Cluj-Napoca (254.000 mp), Ploieşti (240.000 mp) şi Piteşti (240.000 mp), potrivit raportului Romania Industrial & Logistics Market, realizat de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În primele nouă luni ale anului au fost livrate spaţii noi cu o suprafaţă de 380.000 de metri pătraţi, în timp ce în ultimul trimestru dezvoltatorii ar urma să finalizeze încă 200.000 de metri pătraţi un nivel record pentru piaţa din România.

“Am remarcat o activitate mai dinamică a pieţei în ultimele trei luni, cu cereri active din partea companiilor de logistică implicate în diverse proiecte şi licitaţii. Aria de interes o constituie în continuare Bucureşti, fiind oraşul cu stocul cel mai mare (peste 1,6 mil. mp) şi cu perspective atractive de livrări noi în anul 2019. Și orasele mari cu tradiţie şi dezvoltare industrială sunt pe harta de expansiune a chiriaşilor – Timişoara, Cluj, Sibiu, observând însă şi un interes în creştere pentru zona de Est a României, precum Bacău sau Iaşi. Anul 2018 a fost unul al retailerilor şi distribuitorilor care s-au consolidat sau au efectuat mutări de anvergură, estimând că şi în 2019 vom asista la tranzacţii importante pe acest segment”, a declarat Rodica Târcavu, Partner, Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

În condiţiile în care rata de ocupare este peste 95% în majoritatea oraşelor, nivelul chiriilor a continuat să fie stabil, depozitele de clasă A fiind tranzacţionate la valori cuprinse între 3,5 şi 4,25 euro/ mp/ lună, preţul fiind stabilit în funcţie de diverse criterii precum momentul ocupării, suprafaţă sau specificaţiile tehnice.

Ținând cont de planurile de dezvoltare anunţate de marii jucatori din această piaţă, este de aşteptat ca stocul spaţiilor logistice şi industriale din România să depăşească pragul de 4 milioane de metri pătraţi până la finalul anului 2019.
© 2018 LicitatiaPublica.ro